Kagumku terhadap Guru Buta..

>> Saturday, July 25, 2009

Sambil melayan cuaca pagi yang agak tenang di bilik,saya terkenangkan guru buta saya di jamiah al-Urduniyah...Ya,guru buta itu yang telah menjadi inspirasi dalam menyuntik semangat mencari ilmu Allah..

Sheikh Prof Dr Abd Majid as-Salahain,begitulah nama beliau.Rakan2 yang belajar di Qisim Fiqh & Usul,University of Jordan pasti mengenali insan istimewa ini..Beliau pernah menjawat jawatan Dekan Kuliyah Syariah selama 3tahun.Mula2 saya masuk kelas beliau di tahun pertama Master,terasa gementar.Masakan tidak,ramai rakan2 Arab yang mengatakan beliau ni syadid dalam pengajaran.Buktinya,ada kalangan mereka yang rasib biar kluar result exam.Lalu saya,dalam keadaan baru nak menyesuaikan diri dgn suasana pembelajaran di jamiah,menjadi bertambah kecut perut..Namun alhamdulillah,setelah berhempas pulas belajar selama 1 semester,saya berjaya menafikan kenyataan rakan2 Arab itu.Bila natijah imtihan keluar,saya najah!

Saya sering terfikir,bagaimana insan buta seperti beliau belajar dan mampu cemerlang sehingga mencapai status Profesor Fiqh.Sedangkan pergerakannya ke mana2 pun memerlukan bantuan musa'id (pembantu khas).Walaupun dirinya tak sempurna,beliau cemerlang.Dari peringkat Bachelor hingga Phd beliau cemerlang.Phd beliau mendapat Kepujian Kelas Pertama dari Universiti Ummul Qura,Makkah.

Keadaan yang sama dialami oleh as-Sheikh Prof Dr Fadhal Hasan Abbas,seorang tokoh ulamak tersohor Jordan dalam bidang Tafsir,lulusan Phd Al-Azhar University,juga bekas pengajar di Jabatan Tafsir,University of Jordan. Butanya mata beliau, bukan penghalang untuk beliau mengarang puluhan kitab di bidang Tafsir,juga mengeluarkan barisan ulamak muda yang hebat di bumi Jordan dan seluruh dunia.

Kadang2 saya terfikir,agaknya org buta seperti guru saya ini,punyai hati yang bersih.Bersih dari melakukan maksiat mata.Maka,Allah izinkannya untuk mudah mengingati ilmu yg dipelajari..Berlainan dgn insan sempurna seperti saya,punyai sepasang mata yang tak lepas dari melihat perkara2 maksiat,lalu menghasilkan titik hitam dalam hati,seterusnya menghijabkan diri dari mendapat keberkatan ilmu.."Ilmu itu cahaya,dan ia tidak akan meresapi ke dalam hati2 yang gelap kerana melakukan maksiat'',demikian pesanan al-Waki' kepada Imam as-Syafie...Sama2 kita renungkan..

Sweileh,Amman,Jordan.

Gambar Bersama Guru-guruku di Jordan

Sheikh Prof Dr Muhammad al-Qudhoh

Sheikh Prof Dr Muhammad Hasan Abu Yahya

Sdr.Valon, Sheikh Prof Dr Muhammad Uqlah al-Ibrahim & saya

Sheikh Prof Dr Mustafa al-Bugho (Gambar tengah -di kelas Talaqqi bersama beliau)

Guru Quran saya,Sheikh Taufiq al-Dhomroh

Bersama Prof Dr Ali Sowwa (duduk ke 2 dari kanan) & rakan2 ketika
menghadiri program di MSD JOrdan


Bersama rakan sekelas & Prof Dr Mahmud Soleh Jaabir (ke 3 dari kiri)

0 comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP