Hari-hari terakhir di Jordan...Borong buku!

>> Thursday, July 23, 2009


Klip pok,klip pok,akhirnya saya semakin menghampiri detik terakhir,menjadi pengembara ilmu di bumi Jordan..Sedaq tak sedaq dah hampir 2 tahun saya menjadi penuntut ilmu sepenuh masa.Maka semalam,masa saya dihabiskan dengan mengunjungi kedai2 buku di Abdali dan Balad..

Edisi pencarian kali ini ditemani dua rakan saya yang tak asing lg iaitu Ust Razi dan Ust Muhaimin..depa ni pun student Master jugak,cumanya kami di berada takhassus yang berlainan.Saya di jurusan Fiqh & Usul,manakala mereka berdua ni berada di jurusan Tafsir..Walaupun kami berbeza bidang,namun apa y menyamakan kami adalah,semuanya pakat2 kena tinggai dengan istri.Istilahnya org panggil bujang 'nisbi'..nama ja berkahwin,tp hidup sendirian..adui,mmg kna sabaq sungguh ni..

Menjamu Selera di Mat'am Kaherah

Ust Razi dengan menu 'kawarik'nya


Eh,dok cerita benda lain plk ..Maklumla,lani tengah "naik sheikh" nk jd bloggers.Anyway,berbalik kpd cerita beli kitab td,masuk ja kedai kitab,msg 2 dah jd tak keruan.Sebabnya kitab2 terlalu la byk,membuatkan rasa nak beli semua.kalau blh sekali dengan penjaga kedai pun mau angkat beli skali!Sheikh Ibrahim (penjual Kitab maktabah Dandis) pun tersenyum lebar tgk kami bertiga masuk.apa taknya,nilai harga kitab yg dibeli kadangkala mencecah ribuan ringgit Malaysia.Yalakan, bila pikiaq 2 balik,sementara Allah bg rezeki duit ni, guna betui2 la.lagi pulak nnt bila dah balik Malaysia,susah n mahal plak la klu nak beli ktab yang berjilid2 ni.

Ok,di anatara kitab besar yang saya n Ust Razi beli ialah Tafsir at-Tahrir wa at-Tanwir karangan ulamak kontemporari terkenal dari Algeria,Sheikh Muhammad Thohir Ibn Asyur.Seingat saya banyak lagi kitab karangan beliau yang terkenal seperti kitab Maqasid Syariah (kitab muqarrar utk imtihan syamil Univ of Jordan) .Kitab tafsir at-Tahrir wa at-Tanwir ni merupakan antara rujukan penting dalam memahami uslub Bayani al quran,iaitu diantara I'jaz al-quran yang utama.Seseorang y ada masa baca kitab ni n faham isi kandungannya,insyaallah beliau akan dapat lihat betapa indahnya bahasa a-Quran yang Allah wahyukan kepada Rasulullah,semestinya sebagai panduan hidup ummat Muhammad.

Klu utk pelajaq2 di Jordan ni,antara maktabah (kedai buku) yang sering menjadi tumpuan adalah Maktabah Dandis di Balad,Dar Ibn Jauzi & Dar An-Nafaes di Abdali.Ada byk lagi maktabah di kedua2 tempat ni sebenaqnya,tp saya hanya sebutkan y famous ja na.

Saya,Sheikh Ibrahim dan Hasyim di Maktabah Dandis


Rakan saya Ust Muhaimin & Ust Razi


Erm,cukup takat ni dulu,saya pun tak berniat nak jadikan blog ni medan catatan diari saya.Entri ni saja ja syoq2 tulis..Insyaalah kalau ada apa2 yang bermanfaat utk dikongsi bersama,kita kongsi ek..

wassalam

Amman, 6.10 pagi

1 comments:

Unknown July 23, 2009 at 9:27 AM  

wah... memang borong sakan nih!!! :D

x sabaq dah nak blk ye 'ammu.. hiii.. ternanti2 dah kholah sayyidah.. :)

- uwais amzar

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP