ULANGTAHUN PERKAHWINANKU..

>> Friday, August 14, 2009

Alhamdulillah, semalam 13 Ogos 2009 genap umur saya 25 tahun..Bermakna saya telah menjalani kehidupan di dunia ini selama 25 tahun juga..Dahulu,sewaktu kecil-kecil,jarang saya mengingati tarikh lahir sendiri..kadangkala dah berlalu sehari dua,baru teringat..Tiada sebarang hadiah dan majlis meraikan hari jadi..maklumlah, hidup saya sekadar anak seorang penoreh getah, masa saya dipenuhkan dengan aktiviti permainan kampung bersama rakan2 rapat..mandi sungai,tangkap ikan di sawah sewaktu musim menuai padi,lastik burung,main pistol "cap plom" dibuat dari buluh,berkhemah dalam hutan dan banyak lagi yang akan terus menjadi memori indah dalam hidup ini..

Kini,aktiviti hidup sudah berubah..Ditemani isteri tersayang,pertama kali saya menyambut Hari Lahir bersamanya.Memandangkan tahun ini juga adalah hari ulangtahun perkahwinan kami yang pertama (15 Ogos),isteri menghadiahkan seutas jam tangan..Saya juga menghadiahkannya 'sesuatu' yang dibeli di bumi Jordan..Terima kasih isteriku..Doa saya,semoga rumahtangga yang dibina dirahmati Oleh Allah,dikurniakan kebahagiaan yang kekal abadi, juga dianugerahkan zuriat yang soleh,berilmu dan seterusnya menjadi para mujahid yang berbakti pada agama.Amin..

PESANAN GURU..

Menjelang detik perkahwinan saya setahun yang lalu,saya berjumpa para guru di Jordan dan Malaysia,memohon panduan dan nasihat dari mereka..Kebanyakan mereka berpesan supaya sentiasa bersabar.Sabar dalam tindakan,sabar dalam mendengar celoteh isteri,sabar dalam percakapan dan segalanya yang memerlukan kepada kesabaran..Ya,kini terbukti benar.Setelah melayari kehidupan berumahtangga,baru saya faham kenapa 'sabar' itu yang diwasiatkan kepada saya dahulu..Tanpa sabar,rumahtangga boleh bergoncang..

Teringat saya kepada sebuah hadith yang menyeru para suami agar memuliakan para isteri..Sabda Rasulullah: 'Bertaqwalah kamu kepada Allah dalam urusan wanita,sesungguhnya ia dijadikan halal untukmu (akad nikah) dengan nama Allah,tidaklah seseorang memuliakan isterinya kecuali ia tergolong di kalangan orang mulia, dan tidaklah seseorang itu menghina isterinya, melainkan ia termasuk di kalangan orang2 yang hina'..

Terima kasih isteriku..

0 comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP