Sejenak di Abu Dhabi,UAE

>> Sunday, August 9, 2009

Assalamualaikum..sewaktu menulis entri ini saya sedang transit di Abu Dhabi International Airport selama 6 jam sementara menunggu penerbangan seterusnya ke Kuala Lumpur.Saya tiba dari Amman,Jordan jam 8.40 malam tadi waktu U.A.E, setelah 3 jam berada dalam pesawat Etihad Airways Airbus 320. Ini juga adalah kali pertama saya menjejakkan kaki ke Abu Dhabi International Airport..Masyaalah, besar dan canggih rupanya airport diorang nih..Lebih cantik dari airport Negara Teluk lain yang saya pernah singgah seperti Doha-Qatar ,Bahrain dan Queen Alia International Airport Jordan..

KENAPA DINAMAKAN UNITED ARAB EMIRATES

UAE adalah gabungan 7 negeri bersekutu terdiri daripada Abu Dhabi, 'Ajman, Al Fujayrah, Ash Shariqah, Dubayy, Umm al Qaywayn dan Ra's al Khaymah yang memeterai perjanjian menjadi sebuah Negara pada tahun 1971. Dasar luar dan pertahanan UAE dikawal oleh United Kingdom berdasarkan perjanjian yang dibuat pada kurun ke 19. .

Untuk makluman UAE adalah termasuk dalam senarai teluk yang kaya raya..Bertunjangkan hasil petrol, Negara yang dahulunya hanya berbentuk tanah tandus,didiami oleh orang Badawi yang miskin,sekelip mata menjadi Negara pelancongan bertaraf Dunia. Di Negara inilah terletaknya Burj Arab Dubai yang merupakan menara tertinggi dunia setakat ini..Perlumbaan membina bangunan2 high risk berterusan hingga kini..

KRISIS NEGARA ARAB KAYA..ADUHAI..

Yang sedihnya, walaupun UAE ni kaya, tapi ia adalah sekutu kuat Amerika..Buktinya,bila berlaku pengeboman di GAZA, UAE dan negara2 teluk yang lain hanya diam membisu..tiada tindakan berani diambil,walaupun sekadar usul mengecam..Sewaktu Iraq dihujani bom, mereka juga lah yang mengizinkan penggunaan ruang udara oleh pesawat perang Amerika dan membuka laluan untuk kapal2 perang sperti USS Lincoln masuk ke Perairan Teluk.Dek bimbang keselamatan Negara terancam, semuanya jadi pengecut,sekalipun ,melihat umat seagama dizalimi..Betul seperti sabda Nabi, umat Islam akhir zaman akan diuji dengan penyakit al-wahan..Cintakan dunia,takutkan mati.Izzah Islam tidak lagi dirasai apabila Allah melenyapkan perasaan gentar musuh terhadap umat Islam..

Ok,bateri laptop pun dah nak habis ni..insyaallah jumpa lagi di penulisan akan datang..

Menunggu transit..

Abu Dhabi,UAE

0 comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP