TAHNIAH SAHABAT-SAHABATKU,TERUSKAN PERJUANGAN TEGAKKAN AGAMA

>> Friday, August 7, 2009

Alhamdulillah, menjelang detik keberangkatan saya ke bumi Malaysia untuk menemui isteri dan keluarga tercinta,saya sempat menghadiri 2 siri munaqasyah viva Master sahabat baik saya,Ust Muhaimin & Ust Razi..Kedua-duanya lulus dengan ta'dilat..Tahniah diucapkan!Semoga ilmu yang ditimba di bumi Jordan ini dapat dijadikan bekalan dalam membimbing masyarakat Muslim di tanah air khususnya,bg mengenal Allah S.W.T..

Ust Muhaimin, tesisnya adalah dalam ilmu Qiraat manakala Ust Razi menulis tentang pandangan Quran tentang an-Nahdhoh (Pembangunan) serta aplikasinya di alaf moden,suatu tajuk yang waqi'ie dan praktikal,tentang bagaimana al-Quran membicarakan tentang kisah-kisah serta isu-isu berkaitan pembangunan umat sepertimana kisah Kerajaan Saba', Nabi Yusuf dan Nabi Sulaiman..Maknanya,ia bukan sekadar kitab wahyu yang mengajar tentang urusan agama semata-mata.Bab kata Sheikh Dr. Solah al-Khalidi dalam munaqasyah semalam,Al-Quran ini merupakan kitab yang hayawi (hidup)..Biar berlaku peredaran masa dan zaman,praktikal serta relevansinya tetap ada..Walau pelbagai tajuk dan tema kehidupan dibicarakan,namun panduan dari al-Quran tetap rasional..

Pagi ini,saya sempat juga bertalaqqi al-Quran untuk kali yang terakhir mungkin, bersama Sheikh Salim,guru al-Quran saya di bumi Jordan.Namun begitu,rasa sedih dan pilu tetap ada memandangkan tidak berpeluang menghabiskan bacaan seluruh al-Quran dengan beliau.Saya memulakan pengajian dengan beliau agak lewat,hanya sekitar beberapa bulan yang lalu kerana sebelum ini saya mengikuti pengajian al-Quran secara bersanad bersama Sheikh Taufiq ad-Dhomrah.Apapun,untuk kedua-dua ulamak qiraat ini,saya doakan semoga Allah mengampuni mereka serta memberkati kehidupan mereka.amin..

Coretan subuh,
Sweileh,Amman, Jordan

Ust Muhaimin ketika membentangkan tesisnya

Ust Razi bersama para munaqisyin sejurus tamat viva

Syeikh Taufiq Ibrahim ad-Dhomrah di suatu program Jaulah yang dianjurkan

Saya bersama Sheikh Salim,guru al-Quran yang banyak mencurah ilmu pd saya,gambar di Masjid Abd Rahman Ibn Auf, Sweileh

Sheikh Dr Solah Abdul Fattah al-Kholidi,ulamak tafsir Jordan yang telah
mengarang puluhan kitab di bidang Tafsir

0 comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP