Motivasi Diri: Sifat Kelembutan Rasulullah Dan Ujian Zaid bin Su'nah

>> Wednesday, September 9, 2009

Zaid bin Su'nah merupakan salah seorang pendeta Yahudi di Madinah. Beliau selalu mengikuti perkembangan tentang Rasulullah. Beliau yang membaca kitab Taurat memang mengetahui tentang sifat2 Rasululullah yang disebutkan dalam at-Taurat.Di antaranya Taurat menyatakan bahawa Rasululullah adalah utusan terakhir dan baginda berakhlak mulia.Semua ciri2 ini beliau tahu terdapat pada diri baginda kecuali masih ada 2 sifat yang disebut dalam Taurat yang belum jelas baginya pada syakhsiyah nabi, kerana beliau belum berpeluang menyelidikinya..

Pertama: Kelembutan dan sifat kasih sayang Baginda mengatasi kejahilannya
Kedua: Kelembutan dan sifat kasih sayang ini akan bertambah,dengan bertambahnya kejahilan

Akhirnya,Zaid bin Su'nah mendapat peluang yang dinantikan untuk membuktikan 2 sifat ini memang dimiliki oleh nabi..

Pada suatu ketika,datang seorang pemuda Badwi kepada baginda di MAdinah, mengadu kepada Baginda tentang ketiadaan makanan yang dialami keluarganya disebabkan kemarau dan masalah tanamannya.Pemuda tersebut meminta supaya Nabi memberinya makanan, sedangkan Nabi tiada makanan pada ketika itu untuk diberikan kepadanya.

Lalu Zaid bin Su'nah terus menawarkan kepada Nabi tamarnya.Rasululullah lalu berhutang tamar darinya, dan hutang itu akan dibayar dalam tempoh tertentu.Tamar itu lalu diberikan kepada pemuda Badwi tersebut.

Tetapi sebelum tempoh pembayaran hutang itu tamat,Zaid bin Su'nah telah datang kepada nabi,minta supaya hutang itu dilangsaikan segera.

Di waktu nabi sedang berbicara dengan para sahabat, Zaid terus meluru ke arah Rasulullah dengan begitu kasar, lalu menarik pakaian baginda dan bertempik: "Wahai Muhammad,kembalikan hak aku. Kamu dari Bani Hashim memang kaum yang melambat2kan bayaran hutang!".

Perbuatan Zaid ini mengundang rasa marah dalam diri Sahabat,ditambah pula beliau dari bangsa Yahudi yang amat dibenci.Saidana Umar lantas bangun lalu berkata: :"Ya Rasulullah,biarkan kepala Yahudi ini aku penggal!".

Sungguh pelik,Rasulullah hanya tersenyum dan membalas kata Umar:" Bahawa aku dan Zaid lebih berhak memutuskan keputusan dari kamu wahai Umar. Kamu Sepatutnya meminta aku supaya baik dalam tindakan, dan memintanya supaya baik dalam membuat penghakiman..Sekarang bawalah ia pergi ke Baitulmal dan berikan haknya,bahkan tambahkan lagi kerana kamu telah menakutkan2nya"..

Kalam ini telah mengagumkan Zaid bin Su'nah kerana Rasulullah boleh saja mengingkari tuntutannya tadi disebabkan tempoh pembayaran hutang masih ada. Baginda juga sepatutnya membalas dan menegur perbuatannya yang kasar serta melampau dalam meminta. Sebaliknya, baginda sekadar tersenyum,menandakan sifat kelembutan dan berlapang dada.

Zaid lantas bangun dan berkata: "Wahai Umar! sesungguhnya aku sengaja masuk bertindak secara kasar kepada Rasulullah bagi menguji dua sifat baginda yang masih aku ingin ketahui,sepertimana disebut dalam kitab Taurat..Sifat Santunan dan kelembutan baginda mengatasi kejahilannya dan semakin bertambah kelembutannya ketika bertambah kejahilan". Wahai Umar, aku bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah"

Kisah ini dapat kita jadikan panduan berguna dalam hidup..Sentiasa berlapang dada sekalipun dilayan dengan cara kasar..


Sumber asal: Terjemahan bebas dari ((Kitab Anwar Ramadhaniyah)) oleh Dr Solah Abdul Fattah al-Kholidi

0 comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP