CORETAN SEPERTIGA TERAKHIR RAMADHAN...

>> Saturday, September 12, 2009


Alhamdulillah, pagi ini baru saya berkesempatan untuk mencoret ruangan dalam blog ini..Sepanjang ramadhan ini masa saya agak terhad untuk 'membelek' laman blog sendiri..Antara sedar atau tidak ramadahan hanya tinggal kurang sepuluh hari untuk menyambut pulang kedatangan syawal.


Semalam (Jumaat) saya diminta untuk membaca khutbah di Masjid Kampung Padang, Pokok Sena, Kedah dan mengimami solat Jumaat. Khutbah saya semalam adalah berkenaan kelebihan sepuluh terakhir Ramadhan (al-'asyrul awakhir)..Di antara keistimewaan hari sepuluh terakhir ini adalah padanya terdapat Lailatul Qadar. Malam yang Allah sebutkan dalam al-Quran,ibadah yang dilakukan pada waktu itu adalah lebih baik dari seribu bulan, bersamaan 83 tahun 4 bulan..


Dalam sebuah hadith Riwayat siti Aisyah menyebutkan bahawa Nabi S.A.w apabila masuknya sepuluh terakhir Ramadhan, baginda menggandakan amalan ibadah,menggerakkan ahli keluarga supaya sama menghidupkan malam2nya dengan ibadah, serta mengetatkan kainnya (kinayah kepada tidak bersetubuh)..


Mudah-mudahan kita juga turut tidak ketinggalan untuk merebut pelbagai kelebihan yang dijanjikan Allah pada bulan ini..Ibarat kalu kita pandukereta, pada masa ini kereta kita perlu dipecut sebanyak 190 KM/J..Kita berlumba2 dalam mengejar ganjaran pahala sebelum peluang ini tamat..


Catatan pagi,


Pokok Sena, Alor Star, Kedah

0 comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP